Брыльянт у россыпах культурнай спадчыны
Створаны ў 1991 годзе, фальклорны ансамбль “Паазер’е” не перастае здзіўляць сваёй адметнасцю і выканальніцкім майстэрствам.
У 1993-ім яму прысвоена званне “народны”, у 2003-ім — “заслужаны”, а ў 2004-ым калектыў удастоены спецыяльнай прэміі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь “За духоўнае адраджэнне”
“Паазер’е” з’яўляецца лаўрэатам многіх рэспубліканскіх і міжнародных конкурсаў і фестываляў, яго дыпломаў, грамат, узнагарод проста не злічыць. Пра творчы шлях калектыву-юбіляра — у інтэрв’ю з яго кіраўніком Анатолем Анатольевічам Собалем.
— Анатоль Анатольевіч, калі ласка, узгадайце, як усё пачыналася.
— Да 1991 года існаваў Груздаўскі цымбальны аркестр, а ў яго складзе — фальклорны ансамбль “Груздаўскія дзяды”. У канцы 80-ых да знакамітых і паважаных музыкаў, слава пра якіх разнеслася далёка за межы раёна, далучыліся пяць выкладчыкаў Пастаўскай музычнай школы, сярод якіх быў і я. Разам мы выконвалі 15-хвілінныя праграмы, з якімі выступалі ў райцэнтры і сельскіх населеных пунктах. Запрашалі нас і ў іншыя гарады Беларусі, нават у Літву.
І мне захацелася стварыць, так бы мовіць, мабільную групу з маладых выканаўцаў, каб з імі выступаць на публіцы. Але ж я — дырэктар музычнай школы (з 1978 года), чалавек заняты, і аркестр, якім кіраваў, таксама патрабаваў шмат часу. Таму звярнуўся да кіраўніцтва аддзела культуры з просьбай даць часовае паслабленне для аркестра, каб мець большыя магчымасці займацца рэалізацыяй сваёй ідэі, на што атрымаў згоду.
У 1990-ым пры музычнай школе быў сфарміраваны новы склад ансамбля. У яго ўвайшлі Ванда Мацкевіч, Галіна Барысюк, Надзея Няфедзіна, Вольга Кацянёва, Яраслаў Зямчонак, Наталля Бялапка, Тарас Грыгарчук, Аляксандр Собаль, Віктар Жук, Галіна Хвядзевіч, Юрый Красоўскі і я. Вядучай і салісткай стала Ірына Макоўская.
— З часам склад абнаўляўся?
— Безумоўна. Так, у 1991 годзе замест скрыпача Тараса Грыгарчука, які паехаў да сябе на радзіму, ва Украіну, прыйшла выкладчыца школы Галіна Пліско. У 1994-ым разам з мужамі-ваеннымі Паставы пакінулі Надзея Няфедзіна і Вольга Кацянёва, а іх месцы занялі цымбалісткі Алена Антух і Ірына Рагіня, дабавіліся таксама гарманіст Іван Антух і салістка Алена Лукасевіч. Пазней “Паазер’е” папоўнілі Жанна Гучык, Вікторыя Кірплюк, Людміла Януковіч, Антон Таразевіч, Таццяна Гутарава, Аляксандр Савук. На сённяшні дзень у ансамблі 14 музыкантаў.
— Чым кіраваліся пры іх падборы?
— Пачну з таго, што палова школьных выкладчыкаў была ў складзе Груздаўскага аркестра, з якім я стаў працаваць у 1984 годзе. Ведаў іх творчы патэнцыял, тым не менш перагаварыў асабіста з кожным, растлумачыў, колькі і якіх музычных інструментаў патрэбна і, адпаведна, колькі — саміх музыкантаў. Некалькі чалавек адмовіліся ад маёй прапановы, астатнія ахвотна ўключыліся ў творчую працу. І зазвінелі цымбалы, і палілася песня…
— І калектыў стаў “Паазер’ем”. Чаму?
— Наша першае выступленне адбылося 21 лютага 1991 года ў Доме культуры па вуліцы Станкевіча, яно прысвячалася Дню Савецкай Арміі і Ваенна-Марскога Флоту. Вядучыя аб’явілі проста: фальклорны ансамбль Груздаўскага цымбальнага аркестра. Пасля канцэрта мы сабраліся ў школе абмеркаваць сваю прэзентацыю, а заадно і вызначыцца з назвай. Я прапанаваў некалькі, у тым ліку “Пастаўскія цымбалісты”, “Пастаўскія музыкі”, “Спадчына”, “Паазер’е”. Усе сышліся на апошняй. І вось чаму. Справа ў тым, што ў 1984 годзе тэлевізіёншчыкі здымалі фільм пра Груздаўскі цымбальны аркестр. Быў падрыхтаваны цыкл перадач пад назвай “Загучаць галасы цудоўныя”. З рэжысёрам я працаваў дзесяць дзён і за гэты час адкрыў для сябе Паазер’е — наш край, геаграфічнае месца. Само слова мне падалося такім каларытным і ўнікальным, што я проста ўлюбіўся ў яго. Пра ўсё гэта расказаў калегам, і яны пагадзіліся.
— Ведаю, што калектыву сваю назву потым прыйшлося адваёўваць. Раскажыце чытачам пра гэта.
— Канкурэнты-“паазерцы” з’явіліся ў Віцебску. На тым першым канцэрце 21 лютага ў Доме культуры прысутнічаў спецыяліст з абласнога Дома народнай творчасці, які ў раён прыязджаў з мэтай аказаць метадычную дапамогу. Быў ён і на нашым абмеркаванні выступлення і, вядома ж, чуў, што калектыў вырашылі назваць “Паазер’ем”. Паехаў у Віцебск, расказаў пра новы пастаўскі ансамбль і, можа, пахваліў, а назву “Паазер’е” прапанаваў віцебскаму калектыву, у які ўваходзіў сам. Напэўна, думаючы, што нашы шляхі-дарогі ніколі не перасякуцца, маўляў, дзе Віцебск, а дзе — Паставы.
«Страсти» разгарэліся падчас фестывалю “Іграй, гармонік!”, які праходзіў 24-26 мая ў Магілёве. Мы выступілі ўдала, заваявалі тры дыпломы і галоўны прыз. Але… Першымі на сцэну па ўзнагароду выбеглі віцябчане. Асабіста я не меў нічога супраць віцебскага “Паазер’я”, бо разумеў, што выканальніцкі ўзровень у артыстаў высокі. Але ж несправядлівым палічыў тое, што яны прысвоілі нашу назву. Прайшло некалькі хвілін, і галоўны прыз быў вернуты нам, сапраўдным пераможцам. Так распарадзіўся старшыня журы М. А. Казінец, даведаўшыся, у чым справа. Знайшліся людзі, якія параілі адстойваць назву “Паазер’е”, і мы гэта зрабілі. Тады ж, на фестывалі, пазнаёміліся з нашым земляком, работнікам Міністэрства культуры Тадэвушам Іванавічам Стружэцкім, які і сказаў сваё важкае слова наконт таго, што фестывалю месца ў Паставах. Што і збылося.
— І стаў наш горад цымбальнай сталіцай, а “Паазер’е” — шыкоўным упрыгажэннем фестывалю…
— Так, старт, як пацвердзіла жыццё, аказаўся ўдалым. Мы атрымлівалі запрашэнні выступіць на розных культурных мерапрыемствах у Віцебскай вобласці і Беларусі, станавіліся лаўрэатамі многіх рэспубліканскіх і міжнародных конкурсаў і фестываляў.
Асобная тэма — паездкі за мяжу, дзе “паазерцы” годна прадстаўлялі беларускае нацыянальнае мастацтва і адкуль вярталіся лаўрэатамі. Мы пабывалі ў Літве, Латвіі, Эстоніі, Польшчы, Расіі, Малдове, Югаславіі (Сербіі), ва Украіне, Германіі, Славакіі. І пры гэтым ніколі не забывалі пра пастаўскіх гледачоў — шчырых, добразычлівых і такіх адданых.
Удзельнічалі ў конкурсах метадычнай творчай работы, здымаліся на тэлебачанні і запісваліся на радыё. І не магу не сказаць пра тое, што амаль усе знакавыя падзеі ў краіне не абыходзіліся без нашага ўдзелу.
— Напэўна, была самая цікавая паездка, успамін пра якую і цяпер грэе душу?
— Такіх паездак шмат. Адна з незабыўных — у Дагестан. Дарога няблізкая, дабіраліся цягніком. А мы ж ехалі не з пустымі рукамі — кантрабас, гармонікі, цымбалы, сцэнічныя касцюмы з сабой. У Маскве перасадка, а мы з такім грузам. Але ўсё гэта нішто ў параўнанні з пазітывам і ўражаннямі, з якімі вярнуліся. Дарэчы, у паездках нас заўсёды суправаджала вялікі аптыміст і ідэйны натхняльнік Наталля Мікалаеўна Булавінцава, былы начальнік аддзела культуры райвыканкама.
— Анатоль Анатольевіч, як гледачы ўспрымаюць “Паазер’е” і ці сочыце за публікацыямі, якія датычаць ансамбля?
— За публікацыямі і водгукамі сачу ўважліва, матэрыялы пра ўсе паездкі захоўваю. Гэта ж наш архіў. Цяпер што датычыць гледачоў. За ўсе 25 гадоў ніводнага крытычнага водгуку не чуў, толькі станоўчыя. Асабліва калі выступаем за мяжой. Пасля канцэрта сцэна запаўняецца самымі адданымі нашымі прыхільнікамі. Як правіла, падкрэсліваюць: мы ж землякі (хоць самі, можа, з Брэста ці Магілёва). Дзякуюць за тое, што мы “Радзіму ў замежжа прывезлі”. З задавальненнем нас слухаюць расіяне ў нарачанскіх санаторыях, куды нас запрашаюць, распытваюць пра музычныя інструменты, асабліва пра цымбалы.
— Значыць, можна гаварыць пра феномен пастаўскага “Паазер’я”?
— Можна, і найпершае пацвярджэнне таму — творчыя лабараторыі, якія некалькі разоў праводзіліся ў рамках фестывалю. Іх удзельнікамі станавіліся кіраўнікі мастацкіх калектываў з Беларусі і краін замежжа, навукоўцы, а адным з галоўных пытанняў было навучанне ігры на дыятанічных цымбалах у рабоце “Паазер’я”.
Да таго ж творчая дзейнасць Груздаўскага цымбальнага аркестра, “Груздаўскіх дзядоў” і “Паазер’я” адлюстравана ў навуковых працах, даследаваннях. А былыя студэнты — некаторыя з цяперашніх “паазерцаў” — пісалі і абаранялі дыпломныя работы на багатай груздаўскай спадчыне.
— Анатоль Анатольевіч, аднойчы пачула, як “Паазер’е” назвалі брыльянтам у россыпах культурнай спадчыны. Не пагадзіцца з гэтым нельга. Дык на якім фундаменце трымаецца самабытнасць ансамбля?
— У аснове яго дзейнасці — груздаўская выканальніцкая школа, а такога больш нідзе няма. “Фішка” інструментальнага складу “Паазер’я” — дыятанічныя цымбалы, на якіх ігралі “Груздаўскія дзяды”, а цяпер іх дзеці і ўнукі. Так ёсць сёння, спадзяюся, і заўтра будзе. Лёс у нашых цымбалаў зайздросны — звінець ім над краем і жыць у вяках.
Гутарыла Галіна ПІШЧ.
Фота Пятра КУРЫЛОВІЧА і з архіва «Паазер’я
ист: http://www.postawy.by/2016/06/brylyant-u-rossypax-kulturnaj-spadchyny/
Среда, 8.06.2016 16:47. Рубрика: 2016 — Год культуры, Афіцыйна, Міжнародны фестываль народнай музыкі «Звіняць цымбалы і гармонік»
фото разных авторов из открытых источников интернета
З даўнiх часоў Пастаўшчына багата сваiмi музычнымi, iнструментальнымii выканальнiцкiмi традыцыямi. Асаблiвы, адметны i самабытны след аставiлi народныя музыкi з вёсак Груздава i Пожарцы. На пачатку мiнулага стагодзя яны аб’ядналiся ў самадзейны калектыў. Больш за 60 год праiснаваў ансамбль груздаўскiх музыкаў.
З мэтай захавання выканальнiцкiх традыцый ў Пастаўскай музычнай школе ў 1991 годзе быў створаны новы фальклорны ансамбль ”Паазер’е“, якi з’явiўся прамым нашчадкам i прадаўжальнікам груздаўскiх музычных традыцый. Удзельнiкi ”Паазер’я“ – выкладчыкi Пастаўскай школы мастацтваў, сярод якiх ёсць дзецi i ўнукi тых славутых музыкаў. Захаваны i традыцыйны iнструментальны састаў: дыятанiчныя цымбалы, скрыпкi, гармонiкi, бубен, вясельны барабан. Стваральнiкам i адзiным кiраўнiком калектыву з’яўляецца дырэктар Пастаўскай дзіцячай школы мастацтваў Анатоль Анатольевiч Собаль. У 1993 годзе калектыву прысвоена найменне “народны самадзейны калектыў“, а ў 2003 годзе за вялiкi ўклад у развiццё самадзейнага нацыянальнага мастацтва, высокае выканальнiцкае майстэрства, зберажэнне мясцовых традыцый фальклорнаму ансамблю ”Паазер’е“ было нададзена ганаровае званне ”Заслужаны аматарскi калектыў Рэспублiкi Беларусь“. У 2004 годзе калектыў узнагароджаны Спецыяльнай прэміяй Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь.
Рэпертуар ансамбля цалкам заснаваны на мясцовым матэрыяле. Мелодыi запiсаны ў вёсках Пастаўскага раёна ад мясцовых музыкаў, з захаваннем манеры i стылiстыкi мясцовых выканаўцаў i iнструментоўкi. У выкананнi ансамбля гучаць яскравыя i залiхвацкiя полькi ”Уха-ха“, ”Агульнiца“, ”Завiруха“, ”Рум“; полькi ад назваў вёсак, дзе яны былi створаны ”Груздаўская“, ”Соўкаўская“; жартоўная i гарэзлiвая полька ”Гуся-сюся“ а таксама павольныя, меладычныя вальсы ”Нiначка“, ”Спатканне“, ”Васiлькi“; танцавальныя мелодыi: абэрак, кракавяк, факстрот мазурка i многiя iншыя. Але ў апошнія гады ў рэпертуары ансамбля з’явілася нямала аўтарскіх твораў, напісаных мясцовымі паэтамі і кампазітарамі, у тым ліку і ўдзельнікамі калектыву.
Ад самага моманту свайго стварэння ансамбль праводзiць актыўную канцэртную дзейнасць, няспынна павышае свае майстэрства , прымае ўдзел ў конкурсах i фестывалях раённага, абласнога, рэспублiканскага i мiжнароднага узроўняў. Ансамбль ”Паазер’е“ выдзяляецца яскравай iндывiдуальнасцю i самабытнай манерай выканання. Штогод ён аднаўляе i пашырае свой рэпертуар. Калектыў iмкнецца зрабiць так, каб выступленнi былi цiкавымi для розных катэгорый слухачоў. Усіх удзельнікаў фальклорнага ансамбля ”Паазер’е“ аб’яднала любоў да народнай музыкі і песні, а іх высокі прафесіяналізм, багаты вопыт выступленняў і адданасць справе папулярызацыі беларускага музычнага мастацтва сталі асноўнымі складальнікамі творчага поспеху калектыву. І сення ні на хвіліну не спыняючыся ў сваім развіцці, Заслужаны аматарскі калектыў Рэспублікі Беларусь фальклорны ансамбль ”Паазер’е“ працягвае несці слухачам усё багацце і непаўторнасць нашай нацыянальнай песеннай і музычнай культуры. Больш складанай становіцца партытура і партыі выканаўцаў, пашыраецца гукавая і тэмбравая палітра, эпізадычна ўводзяцца новыя інструменты (труба, духавы гармонік і акардыён) У мэтах пашырэння танальнага дыяпазона кіраўніком калектыву Собалем А.А. у строй дыятанічных цымбалаў унесенны дапаўненні.
Фальклорны ансамбль з’яўляецца лаўрэатам Мiжнароднага фестывалю фальклору ”Кiзляр-92“ у Дагестане, V i VII Рэспублiканскага агляду метадычнай i творчай работы выкладчыкаў навучальных устаноў культуры i мастацтва (1993 г., 2003 г.), лаўрэат Мiжнароднага фестывалю народнай музыкi “Звiняць цымбалы i гармонiк“ (1994, 1995, 1997, 2001, 2005 – 2007, 2011, 2012, 2016 – Гран Пры), лаўрэат фальклорнага фестывалю ”Коломiйка“ (Україна, 1994, 1996 гг.); лаўрэат абласнога агляду-конкурсу ”Беларусь – мая песня“ (1998 г.), лаўрэат I і II Усебеларускага фестывалю народнага мастацтва ”Беларусь – мая песня“ (2005 г.), лаўрэат абласного тэлевізійнага праекта ”Зорны шлях“ (2013 г.).
Не раз ансамбль прадстаўляў беларускае мастацтва за межамi нашай краiны. Калектыў пабываў з канцэртамi ў Югаславii, Лiтве, Латвii, Эстонii, Малдове, Польшчы, Расii, Украіне, Славакіі, Германіі. У 2002 годзе ансамбль прымаў удзел у канцэрце майстроў мастацтва Беларусi ў межах Мiжнароднага фестывалю мастацтваў ”Славянскi базар у Вiцебску“, у святкаваннi 855-годдзя г.Масква. У 2003 годзе фальклорны ансамбль ”Паазер’е“ прадстаўляў Вiцебскую вобласць на Днях культуры Рэспублiкi Беларусь у г.Масква. Калектыў прымаў удзел у Рэспубліканскім фестывалі-кірмашы працаўнікоў вёскі ”Дажынкі – 2007“ у г.Рэчыца Гомельскай вобласці.
У 2014 годзе калектыў прыняў удзел ў святочных мерапрыемствах ў г.Іыхві (Эстонія), дзе даў 4 сольныя канцэрты, у гг.Нінбург і Брэмен (Германія), дзе даў 8 сольных канцэртаў, у г.Малетай (Літва). У 2015 годзе калектыў прыняў удзел ў тэлевізійнай перадачы Літоўскага нацыянальнага тэлебачання, прыняў удзел ў Міжнародным конкурсе інструментальнай музыкі ”Armonikieriudu@“ у Літве, дзе стаў лаўрэатам. У гэтым жа годзе калектыў удзельнічаўў свяце г.Ліепая (Латвія), у Міжнародным фестывалі ”Браслаўскія зарніцы“.
У 2016 годзе трыа ансамбля ўдзельнічала у інтэрнацыянальным фестывалі інструментальнай фальклорнай музыкі “”Griezyne“ ў г.Вільнюс (Літва). У гэтым жа годзе калектыў на Міжнародным фестывалі народнай музыкі ”Звіняць цымбалы і гармонік“ калектыў атрымаў званне лаўрэата і Гран-Пры.
У 2017 годзе калектыў удзельнічаў у свяце горада Іыхві (Эстонія), ў абласным фестывалі-кірмашы працаўнікоў вёскі ”Дажынкі“ ў г.Дуброўна, дзе акрамя канцэртнай праграмы прадставіў выставу музычных інструментаў Беларускага паазер’я.
У 2018 годзе калектывам дадзена 12 канцэртаў у Пастаўскім раёне, г.Мядзел Мінскай вобласці , г.Верхнядзвінск.
Творчая дзейнасць ансамбля ”Паазер’е“ знаходзiць адлюстраванне ў навуковых работах доктара мастацтвазнаўства А.В.Скорабагадчанка ”Манаграфiя, iнструментальная музыка беларускага Паазер’я“, у артыкуле Т.І.Стружэцкага ў часопiсе ”Беларусь“, у кнiзе кандыдата мастацтвазнаўства В.І.Трамбiцкай.
Тры праграмы ансамбля ”Паазер’е“ запiсаны на Вiцебскiм абласным тэлебачаннi i дзве на беларускiм рэспубліканскім радыё. У 2007 і 2008 гадах Белтэлерадыёкампаніяй былі запісаны кампакт-дыскі ансамбля ”Як зайграюць цымбалы“ і ”Груздаўская вясельная“. У 2007 годзе выдавецтвам ”Беларусь“ выдадзены буклет ”Паазер’е“.
Ідуць гады, змянілася пакаленне, даўно пайшлі з жыцця славутыя музыканты, але іх традыцыі паспяхова працягвае Заслужаны аматарскі калектыў Рэспублікі Беларусь фальклорны ансамбль ”Паазер’е“ і калектыў-спадарожнік дзіцячы фальклорны ансамбль Пастаўскай дзіцячай школы мастацтваў імя А.Тызенгаўза ”Пастаўскія цымбалісты“. З мэтай захавання выканальніцкіх традыцый, зберажэння і перадачы новаму пакаленню груздаўскай спадчыны ў Пастаўскай музычнай школе з 1986 года адкрыты клас дыятанічных цымбалаў. Вядзе яго Ванда Мацкевіч, дачка знакамітага груздаўскага цымбаліста Івана Мацкевіча. Навучае дзяцей яна так, як калісьці вучыў яе бацька – ”з рук“.
Дзякуючы славутым груздаўскім музыкам, на Пастаўшчыне захаваліся дыятанічныя груздаўскія цымбалы, зберагліся іх мелодыі і традыцыі выканання, якія перадаюцца з пакалення ў пакаленне.
ЗАСЛУЖАНЫ АМАТАРСКІ КАЛЕКТЫЎ РЭСПУБЛІКІ БЕЛАРУСЬ НАРОДНЫ ФАЛЬКЛОРНЫ АНСАМБЛЬ ”ПААЗЕР’Е“
ДУА ”Пастаўская дзіцячая школа мастацтваў імя А. Тызенгаўза“